Name Hurricane: Merknamen Ontwikkelen met Orkaankracht

Roos & van de Werk - merknaam ontwikkelen

De Name Hurricane

Een sterke merknaam identificeert, positioneert en beschermt je product, dienstenaanbod of bedrijf. Een merknaam die bovendien goed is geladen en aansluit bij je identiteit is een van de meest waardevolle assets van je onderneming. En je moet niet over één nacht ijs gaan: eenmaal gekozen blijft een merknaam vaak hangen en het is lastig deze te wijzigen.

Wat is een sterke merknaam?

Een merknaam is eigenlijk een kort verhaal. Smaak en persoonlijke voorkeur spelen hierbij een rol, maar juist een aantal andere maatstaven.

Merknaam nodig? De Name Hurricane

Een sterke merknaam, identificeert, positioneert en beschermt uw product, dienstenaanbod of bedrijf. Een merknaam die bovendien goed is geladen en aansluit bij je identiteit is een van de meest waardevolle assets van je onderneming. En je moet niet over één nacht ijs gaan: eenmaal gekozen blijft een merknaam vaak hangen en het is lastig deze te wijzigen.

Wat maakt een sterke merknaam?

Een merknaam is eigenlijk een kort verhaal. Smaak en persoonlijke voorkeur mogen bij de keuze wel een rol, maar nooit de boventoon spelen.

Wat zijn de criteria voor een goede naam?

Opvallend
Een goede merknaam mag verrassen. Mag een haakje hebben zodat het zich makkelijk nestelt in je brein. Een opvallende naam nodigt uit om kennis te maken positioneert ten opzichte van concurrenten.

Passend
Een goede naam positioneert je merk op een positieve, aantrekkelijke manier. Een naam die dat niet doet wekt verwarring. Dit betekent niet dat een naam niet af mag wijken van geldende conventies of verwachtingen. Er is altijd ruimte voor creatieve verrassing.

Kort
Hoe korter hoe beter. Een korte naam is beter te onthouden dan een lange naam.

Makkelijk te spellen en uit te spreken
80% van alle nieuwe business start met een zoekopdracht op Google. 92% de mensen gebruikt aanbeveling van hun peers bij de keuze voor een dienstverlener of leverancier. Een naam die niet goed te spellen is, wordt slecht gevonden via Google. Een naam die moeilijk uit te spreken is, wordt snel verbasterd en slecht gedeeld.

Uitbreidbaar
Een merknaam is vaak het begin van een merkfamilie of merkhiërarchie. Het is verstandig hier bij de ontwikkeling rekening mee te houden, zodat toekomstige producten, diensten, vestigingen of andere varianten gemakkelijk kunnen worden toegevoegd.

Claimbaar & beschermbaar
De URL van een merknaam wordt steeds minder relevant, maar het kunnen registeren en beschermen van de merknaam is cruciaal.

Visueel aantrekkelijk
Bij een goede merknaam hoort ook een visuele identiteit die recht doet aan de identiteit van het product of de organisatie en aansluit bij de beleving van klanten, medewerkers en andere stakeholders. Spelling, lettergebruik en woordbeeld moeten er ook aantrekkelijk en duidelijk uitzien in gewone tekst.

De Name Hurricane: Hoe bedenk je een goede merknaam?

Roos & van de Werk heeft de ervaring, creatieve slagkracht en het systeem in huis voor de ontwikkeling van een ijzersterke merk- of productnaam. Een merknaam kan fantasierijk zijn, gebaseerd op de historie van een organisatie, een afkorting, symbolisch, aspiratief of juist descriptief. Er zijn veel paden mogelijk die leiden tot de beste merknaam. Dat vraagt om een proces dat zowel creatief als systematisch is. Wij hebben hier een snelle en resultaatgerichte methode voor ontwikkeld waarmee we in drie stappen namen creëren: De Name Hurricane.

Analyse en positionering

Het begint met een goede positionering. Voor het ontwikkelen van een nieuwe en passende merknaam gebruiken wij graag de kennis en inzichten van onze klanten. Om echt gefocust aan de slag te gaan hanteren wij hierbij een bewezen model: de Brand Circle. Op basis van interviews, deskresearch en een interactieve sessie met de klant brengen we de belangrijkste positioneringattributen in beeld: die van het merk en de mensen achter het merk, de beoogde doelgroepen of stakeholders en het onderscheidend vermogen in de markt.

Namen bedenken

Een compact team van merk- en namenspecialisten bedenkt in verschillende creatieve sessies een set merknamen. De sessies zijn het effectiefst als er systematisch – op basis van de positionering – een aantal creatieve paden wordt afgelopen. Dit resulteert in een uitgebreide longlist van tientallen zeer diverse merknamen. We condenseren deze tot een shortlist van zes tot tien merknamen die we toetsen en met ons advies aan de klant voorleggen. Om te helpen bij het maken van deze keuze worden namen vaak schetsmatig uitgewerkt in typografie en kleur.

Screening en advies

Een belangrijke stap is het screenen en claimen van de genomineerde merknamen. We onderzoeken of de merknamen niet al geregistreerd zijn in het merkenregister (Benelux en Europees) en of relevante URL’s niet al geclaimd zijn. Zo waarborgen we dat u alleen unieke opties krijgt voorgeschoteld die te gebruiken en te beschermen zijn. Desgewenst leggen we onlinekanalen voor u vast, zoals de URL, Facebook, Instagram, Twitter en Youtube en dragen we een gespecialiseerde merkrechtjurist aan die deponering van de merknaam kan verzorgen.

Name-Hurricane-02

De merknamenspecialisten van Roos & van de Werk

Roos & van de Werk gebruikt de Name Hurricane voor het ontwikkelen van merknamen. En met succes: in de afgelopen jaren stonden aan de wieg van tientallen Nederlandse en Internationale merknamen. Naamspecialisten van ons team ontwikkelden de merknamen en merkstrategie voor onder meer: Ineen, House of Eleonore, PortXL, VanWonen, RAMLAB, Tom in de Buurt, ParCare, Concord, Aafje, RDM RotterdamP1 en InPublic.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bastiaan van de Werk: bastiaan@roos-vandewerk.nl.

 

 


loading..